علائم نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو و روش‌های پیشگیری از آن
نوشته شده توسط : HPC

پمپ بنزین خودرو قطعه ای است که نقش اساسی و تاثیر مستقیمی در حرکت روان اتومبیل دارد. این قطعه مقدار سوخت استاندارد و مناسب را از باک به موتور انتقال داده و به این ترتیب انرژی لازم برای حرکت را فراهم می کند. بنابراین نیم سوز و خراب شدن آن بر عملکرد خودرو تاثیر گذاشته و حرکت را مختل می کند. با معیوب شدن پمپ بنزین سوخت کافی به سیلندرها نرسیده و احتراق به درستی صورت نمی گیرد. در این مطلب هم چیز درباره نیم سوز شدن پمپ بنزین خودرو، از علائم و نشانه های بروز این مشکل تا راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کرده ایم؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

کارکرد پمپ بنزین چیست؟

پمپ بنزین خودرو داخل یا نزدیک باک (مخزن سوخت) خودرو قرار داشته و برای آن که موتور به طور یکنواخت به فعالیت خود ادامه دهد، سوخت مورد نیاز را با فشار مناسب از مخزن به موتور می فرستد. تداوم این کار به ویژه حین رانندگی با سرعت بالا و در مسیرهای سربالایی بسیار حائز اهمیت است. پمپ بنزین ها دارای دو نوع مکانیکی و برقی هستند که نوع مکانیکی در ماشین های کاربراتوری و قدیمی به کار رفته و از مدل برقی در انواع مدرن تر دارای سیستم تزریق سوخت استفاده می شود. اولین خودروی دارای پمپ بنزین برقی که در دهه ۸۰ میلادی تولید شد، شورولت وگا بوده و به طور کلی می توان گفت اتومبیل های تولید شده پس از ۱۹۸۰ اغلب از پمپ بنزین برقی استفاده می کنند.

 

علائم نیم‌سوز شدن پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین قطعه ای مصرفی است اما نسبت به سایر قطعات مصرفی اتومبیل طول عمر بیشتری داشته و هر ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. ممکن است این قطعه بر اثر استفاده معیوب و نیم سوز شود. در ادامه برخی از نشانه های نیم سوز شدن پمپ بنزین را بررسی می کنیم:

 

۱. صدای زوزه از مخزن سوخت

گاهی اوقات از پمپ بنزین صدای بلندی شبیه زوزه به گوش می رسد که می تواند نشانه نیم سوز شدن آن باشد. توجه داشته باشید که این صدا هنگام کم بودن بنزین در باک یا آلودگی آن نیز شنیده می شود و هر صدای زوزه مانندی لزوما به معنای نیم سوزن شدن پمپ بنزین نیست. همچنین نباید این صدا را با صدای وزوز خفیف و کوتاهی که گاهی شنیده می شود و طبیعی است، اشتباه بگیرید.

 

۲. استارت دشوار

یکی از دلایل بروز مشکل در روشن کردن خودرو و استارت زدن، خرابی پمپ بنزین است. چنانچه پمپ بنزین خراب شده باشد، نمی تواند بنزین را از مخزن سوخت به موتور برساند و کافی نبودن سوخت نیز روشن نشدن موتور را به دنبال دارد.

 

۳. ریپ زدن موتور

از جمله مسائلی که در اثر نیم سوز شدن پمپ بنزین به ویژه در سرعت های بالا رخ می دهد، ریپ زدن موتور است. اگر پمپ بنزین نتواند سوخت مورد نیاز موتور برای احتراق را تامین کند، ممکن است موتور ریپ زده و خاموش شود.

 

۴. خاموش شدن خودرو

یکی از دیگر نشانه های نیم سوز شدن پمپ بنزین، خاموش شدن خودرو است؛ پمپ نیم سوز بسیار داغ شده، سبب گرم شدن موتور می شود و همین امر خاموش شدن خودرو را در پی دارد.

 

۵. کم شدن قدرت خودرو

سخت شدن حرکت خودرو در شیب های تند و حمل بارهای سنگین، علامت دیگری برای نیم سوز شدن پمپ بنزین است. در موقعیت های یاد شده موتور به سوخت بیشتری نیاز داشته و عدم تامین آن موجب کاهش قدرت موتور می شود.

 

جلوگیری از نیم‌سوز شدن پمپ بنزین

 

۶. افزایش قدرت ناگهانی خودرو

تمام علائمی که تاکنون برشمردیم، در اثر نرسیدن سوخت کافی به موتور بروز پیدا می کردند در حالی که در برخی موارد نیم سوز شدن پمپ بنزین برعکس عمل کرده و بیش از حد استاندارد بنزین به موتور می فرستد. در این شرایط قدرت ماشین به طور ناگهانی افزایش می یابد.

 

۷. افزایش دفعات سوخت‌گیری

اگر نیم سوز شدن پمپ بنزین سبب ارسال سوخت بیشتر به موتور شود، مصرف سوخت خودرو افزایش یافته و به این ترتیب تعداد دفعات مراجعه به جایگاه های سوخت نیز بیشتر می شود.

 

جلوگیری از نیم‌سوز شدن پمپ بنزین

با رعایت نکات زیر می توانید مانع نیم سوز شدن پمپ بنزین اتومبیل خود شوید:

• تعویض به موقع فیلتر بنزین: با این کار مانع از ورود آلاینده ها شده و کارایی سوخت نیز حفظ می شود.

• خالی نگذاشتن باک: اجازه ندهید باک کاملا خالی شود و سپس اقدام به سوختگیری کنید؛ چرا که هنگام رانندگی اگر مقدار سوخت موجود در مخزن بنزین کافی نباشد، فشار زیادی به پمپ بنزین وارد کرده و منجر به خرابی آن می شود.

• شست و شوی انژکتورها: برای آن که فشار کمتری به پمپ بنزین وارد شود توصیه می شود به طور منظم انژکتورا را شست و شو دهید؛ این کار عملکرد انژکتورها را نیز بهبود می بخشد.

 

اگر پمپ بنزین خراب شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، استارت زدن دشوار و خاموش شدن موتور از جمله مشکلاتی است که در پی خراب شدن پمپ بنزین رخ می دهد.

 

چرا پمپ بنزین آسیب می‌بیند؟

سوخت یا فیلتر سوخت آلوده، نوسانات الکتریکی سیستم برق خودرو و کافی نبودن مقدار سوخت شایع ترین عواملی هستند که سبب آسیب به پمپ بنزین اتومبیل می شوند.

 

جمع بندی

همان طور که گفته شد، پمپ بنزین قطعه مصرفی بوده و به دلیل پرکاربرد بودن احتمال خرابی آن زیاد است؛ از این رو باید به منظور بهبود ایمنی و عملکرد خودرو در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. از تبعات خرابی پمپ بنزین ریپ زدن و خاموش شدن موتور بوده که می تواند در سرعت های بالا بسیار خطرناک باشد. عدم رسیدگی به موقع سبب صدمه بیشتر به موتور و افزایش هزینه تعمیرات می گردد. تعویض پمپ بنزین ماشین کاری نیست که بتوانید شخصا انجام دهید و باید حتما آن را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید اما می توانید خودتان پمپ و درجه داخل باک ۴۰۵ جدید، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ و درجه داخل باک پژو ٢٠۶ و پمپ بنزین پراید انژکتور را از فروشگاه های اینترنتی یا مراکز معتبر فروش قطعات یدکی خودرو تهیه کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: