نوشته شده توسط : HPC

کوئل از جمله قطعات موتوری مهم هر خودرویی است که وظیفه انتقال انرژی به شمع ها را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود به دلیل نقشی که در عملکرد موتور خودرو دارد می تواند آن را مختل کرده و به سایر بخش های خودرو نیز صدمه بزند. بنابراین باید به صورت دوره ای موتور و قطعات موتوری را بررسی کنید تا در صورت بروز نقص در هر کدام از آن ها نسبت به تعویض قطعه و رفع مشکل اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم به طور خاص علل و علائم خرابی کویل و روش های تست آن را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

کوئل چیست؟

برای آن که احتراق به درستی اتفاق بیفتد باید جرقه ای توسط شمع ها ایجاد شود. شمع ها برای به وجود آوردن جرقه به انرژی الکتریکی نیاز دارند. این انرژی توسط یک سیم پیچ القایی که در سیستم احتراق خودرو قرار دارد، تامین می شود. کوئل یا سیم پیچ القایی با دریافت ولتاژ لازم از باتری و انتقال ولتاژ تقویت شده به شمع، جرقه مورد نیاز برای انجام فرایند احتراق را فراهم می کند. به این ترتیب موتور اتومبیل روشن شده و خودرو به حرکت در می آید.

 

علائم خرابی کوئل

خرابی کویل می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در ساختار و عملکرد خودرو شما شود. از این رو لازم است به محض مشاهده یکی از علائمی خرابی کوئل، به تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و موضوع را پیگیری نمایید. برخی از این علائم ممکن است به جز وجود ایراد در کویل، نشانه مشکلات دیگری نیز باشند. به همین دلیل باید علاوه بر کوئل بخش های دیگر خودرو را نیز بررسی کنید تا متوجه مشکل اصلی شده و در اولین فرصت آن را بر طرف کنید. همچنین می توانید جهت خرید کوئل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، کویل دوبل ساژم، کوئل دوقلو انژکتوری زیمنس و … به فروشگاه آنلاین قطعات یدکی اچ پی سی مراجعه نمایید.

 

۱. روشن نشدن خودرو

تصور کنید دقیقا روزی که شما عجله دارید، هر چقدر استارت می زنید خودروتان روشن نمی شود. این مسئله قطعا می تواند شما را عصبی کند و برنامه هایتان را بهم بریزد. روشن نشدن خودرو دلایل متعددی دارد که از مهم ترین آن ها، خراب بودن کوئل است. به همین دلیل توصیه کردیم حتما سرویس های دوره ای را جدی بگیرید و چند وقت یک بار وضعیت کوئل و سایر قطعات موتوری را بررسی نمایید. زمانی که استارت می زنید، اگر دیدید فشاری به خودروتان وارد می شود یا به زور استارت می زند، می توان احتمال داد که ایراد از کوئل باشد.

 

۲. روشن چراغ چک

دلایل بسیاری برای روشن شدن چراغ چک خودرو وجود دارد. به طور کلی هرگاه عملکرد یکی از بخش های خودرو با مشکل مواجه شود، چراغ چک روشن می گردد. به دلیل گستردگی عوامل موثر بر روشن شدن چراغ چک پیشنهاد می کنیم حتما به یک مکانیک باتجربه و ماهر مراجعه تا خودرو شما را عیب یابی کرده و با خواندن کدهای خطا، متوجه مشکل اصلی شود. به این ترتیب اگر تشخیص داد ایراد از کویل است، باید آن را تعویض نمایید.

 

۳. خاموش شدن ناگهانی موتور

یکی از رایج ترین نشانه های خراب شدن کوئل، مشکلاتی است که در عملکرد موتور به وجود می آید. به عنوان مثال ممکن است بر اثر یک جرقه نامناسب، عملکرد خودرو مختل شود و و به دنبا آن موتور اتومبیل به طور ناگهانی خاموش شده و متوقف گردد.

 

۴. افزایش مصرف سوخت

مصرف بیش از حد سوخت از دیگر علائمی است که می تواند نشان دهنده خرابی کوئل باشد. کوئل تامین کننده برق مورد نیاز شمع است. زمانی که شمع انرژی مورد نیاز را دریافت نمی کند، موتور سعی می کند با مصرف سوخت بیشتر این نقصان را جبران کند. بنابراین بنزین زودتر از حد معمول تمام می شود. پس با مشاهده این وضعیت بهتر است در اولین فرصت خودروتان به تعمیرکار متخصص نشان داده و سلامت کویل را بررسی کنید.

 

۵. نشتی روغن

همان طور که می دانید کوئل درون یک محفظه روغنی قرار داشته و گرم شدن بیش از حد آن ممکن است سبب ترک خوردن محفظه شده و در نهایت نشت روغن را به دنبال داشته باشد. در صورت نشتی شدید روغن احتمالا باید کوئل را تعویض کنید.

 

۶. ضعیف شدن عملکرد مبدل کاتالیزگر

از دیگر نشانه های خرابی کوئل خارج شدن دود سیاه از اگزوز و پیچیدن بوی بنزین در خودرو است. همزمان با خروج سوخت استفاده نشده از اگزوز، جرقه ای شبیه انفجار ایجاد می شود. در صورت بر طرف نشدن این مشکل، مبدل کاتالیزور و سایر بخش های سیستم جرقه زنی آسیب می بیند.

 

علل خرابی کویل

دلایل متعددی برای خراب شدن کوئل وجود دارد که در ادامه قصد داریم به به بررسی چند مورد از آن ها بپردازیم:

 

۱. شمع های آسیب‌دیده یا فرسوده

اگر شمع های خودرو فرسوده یا خراب باشند ولی با این وجود تعوض نگردند، به کویل فشار آمده و خیلی زود خراب می شود. فرسودگی شمع باعث بیشتر شدن شکاف آن شده و کوئل مجبور است فشار بیشتری آورده و با ولتاژ بالاتری این شکاف را پر کند. همین امر سبب گرم شدن سیم پیچ القایی شده و در نهایت به خرابی آن منجر می شود.

 

۲. نوسانات

از دیگر عواملی که سبب آسیب دیدن سیم پیچ و عایق آن می شود، نوسانات جریان الکتریکی است. این نوسانات می توانند اتصال کوتاه یا شکستگی سیم پیچ ثانویه را در پی داشته باشند.

 

۳. گرم شدن بیش از حد

با گرم شدن بیش از حد کوئل و به اصطلاح داغ کردن آن، هدایت جریان به درستی اتفاق نیفتاده و این قطعه در انجام وظیفه و نقش خود با مشکل مواجه می شود.

 

۴. ساییدگی و پارگی

پاره شدن یا ساییدگی سیم پیچ ها نیز می تواند باعث خراب شدن کوئل شود. به این ترتیب عایق بین سیم‌پیچ اولیه و ثانویه با کویل اصلی تخریب شده و از بین می رود. نتیجه این امر داغ شدن بیش از حد کوئل خواهد بود.

 

 

نحوه تست کوئل به صورت مرحله به مرحله

 

نحوه تست کوئل به صورت مرحله به مرحله

 

مرحله اول: مسائل ایمنی را رعایت و خودرو را آماده کنید

در قدم اول بسیار حائز اهمیت است که تمام مسائل مربوط به ایمنی را رعایت کرده، اتومبیل را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. همراه داشتن دستکش، عینک محافظ و ابزار عایق مانند انبردست دارای دسته پلاستیکی نیز از دیگر نکات ایمنی است که باید در نظر داشته باشید.

 

مرحله دوم: کویل را پیدا کنید

پس از آن که موتور خنک شد، کاپوت را بالا زده و به سراغ کوئل بروید. این قطعه معمولا در نزدیکی گلگیر قرار داشته و به توزیع کننده یا دلکو متصل است. در آن دسته از خودروهایی که فاقد دلکو هستند، شمع ها به طور مستقیم به کویل وصل اند.

 

مرحله سوم: شمع را جدا کنید

در مرحله بعد باید وایر را از شمع جدا کرده و سپس با استفاده از آچار سوکت مخصوص، شمع را نیز جدا کنید. دو تکته مهم که در این مرحله باید به آن توجه کنید این است که اولا مراقب باشید پس از جدا کردن شمع، چیزی درون حفره آن نیفتد؛ زیرا به سختی می توان آن را خارج کرد. ثانیا به منظور جلوگیری آسیب دیدن شمع هنگام جا زدن، از تستر شمع به جای شمع اصلی استفاده کنید.

 

مرحله چهارم: شمع را به وایر آن وصل کنید

حال باید شمع را به وایر متصل کنید. توجه داشته باشید که این شمع از حفره خود خارج شده ولی به دلکو متصل است. در این مرحله باید بخش شیاردار شمع یکی از قسمت های فلزی موتور تماس پیدا کند. لازم به ذکر است که تمام این اتفاقات باید در حالی رخ دهد که به منظور جلوگیری از برق گرفتگی، شمع با انبردست عایق و دستکش نگه داشته شده است.

 

مرحله پنجم: پمپ بنزین را غیرفعال کنید

پیش از روشن کردن موتور خودرو و امتحان کردن شمع باید رله یا فیوز پمپ بنزین را برداشته و آن را غیر فعال نمایید. از آن جایی که شمع در جای خود قرار ندارد، احتمال آتش گرفتن سیلندر در صورت برنداشتن رله پمپ بنزین وجود ندارد. اما با این حال به دلیل پر بودن باک، این کار می تواند خطرناک باشد.

 

مرحله ششم: موتور را روشن کنید

از یک همراه بخواهید با روشن کردن موتور به سیستم برق خودرو و شمعی که با انبردست گرفته اید، انرژی وارد کند. در صورت سالم بودن کوئل باید همزمان با استارت زدن، جرقه آبی رنگی از شکاف شمع دیده شود. عدم مشاهده این جرقه بیانگر چند مسئله است؛ احتمال اول خراب بودن کویل است؛ بنابراین باید تعویض شود. احتمال بدی معیوب بودن اتصالات الکتریکی است و سومین احتمال نیز این است که در یکی از مراحل انجام تست خطا یا اشتباهی رخ داده است.
اگر به جای جرقه آبی، جرقه نارنجی رنگ دیده شود، می توان نتیجه گرفت که کوئل وظیفه خود را به درستی انجام نداده و برق کافی را به شمع منتقل نمی کند. از جمله دلایلی که می تواندباعث بروز این اتفاق شود می توان ترک خوردن محفظه کوئل، اتصالات معیوب و شعیف بودن جریان الکتریکی را نام برد.
پس از آن که کوئل را تعویض کردید باید این مراح را به طور معکوس انجام دهید. اتومبیل را خاموش کرده و پس از شمع را از وایر جدا کنید، آن را مجددا در حفره اش جاگذاری کنید و وایر را دوباره وصل کنید.

 

تست مقاومت کویل با اهم متر

خودروتان را خاموش کنید و حدود یک ساعت زمان دهید تا دمای موتور پایین آید. سپس کوئل را بیرون آورید تا دسترسی به پایانه های آن راحت تر شود. پس از آن باید به کمک یک اهم متر مقاومت کوئل را اندازه گیری نماید. اگر عددی که اهم متر نشان می دهد با مقاومتی که در دفترچه راهنمای اتومبیلتان برای کویل در نظر گرفته شده است مغایرت داشته باشد، می توان نتیجه گرفت که کوئل آسیب دیده و خراب است. مقاومتی که کوئل باید به طور استاندارد و نرمال داشته باشد برای سیم پیچ اولیه حدود ۰.۷ تا ۱.۷ اهم و ۷۵۰۰ تا ۱۰۵۰۰ برای سیم پیچ ثانویه است.

 

پیشگیری از خراب شدن کوئل

تعویض کوئل هزینه زیادی ندارد. بنابراین بهتر است در صورت نیاز به تعویض در اولین فرصت اقدام به انجام این کار نموده و مانع از آسیب رسیدن به قطعات دیگر خودرو و به وجود آمدن هزینه های سنگین تر شوید. پیشگیی از بروز این اتفاقات نیز کمک می کند که در هزینه ها صرفه جویی کنید.

• یکی از اولین و اساسی ترین اقدامات پیشگیری از خراب شدن کویل، بررسی مداوم شمع ها است. با تعویض به موقع شمع های معیوب و قدیمی می توانید احتمال خراب شدن کوئل را کاهش دهید.

• در صورت مشاهده هر کدام از علائم خراب شدن کوئل که در این مطلب نیز به تفصیل به توضیح آن ها پرداختیم، حتما در اسرع وقت به یک تعمیرگاه قابل اعتماد مراجعه کرده و از یک مکانیک باتجربه بخواهید این قطعه را بررسی کند.

• اگر قصد تعویض شمع، کوئل یا سایر قطعات اتومبیل خود را دارید حتما از یک متخصص کمک بگیرید. چنین فردی علاوه بر این که با طریقه صحیح تعویض و نصب قطعات به طور کامل آشنا است، قطعات و برندهای مختلف آن ها را نیز به خوبی می شناسد و از بهترین و باکیفیت ترین قطعات استفاده می کند. علاوه بر این که قطعات بی کیفیت و نامرغوب خیلی زودتر خراب می شوند، به کار بردن آن ها سبب آسیب رسیدن به سایر قطعات می شود.

• نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید سرویس های دوره ای خودرو است که حتما باید در موعد مقرر انجام شود.



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : HPC

برخی از اجزا و قطعات ماشین به قدری پایه ای و اساسی هستند که جزو بدیهیات محسوب شده و ممکن است تا زمانی که خراب نشوند متوجه حضورشان نشده و به اهمیتشان پی نبرده باشید. بوق خودرو یکی از همین قطعات است که نقش پررنگی دارد ولی زمانی که خراب می شود متوجه اهمیت بالای آن می شوید.

این قطعه یکی از قطعات کاربردی و مهم خودرو است که نقش مهمی در ایمنی خودرو و عابرپیاده داشته و به عنوان یک هشداردهنده عمل می کند. به کمک بوق می توان عابر و یا راننده خودرو دیگر را متوجه حضور خود کرد و به این ترتیب مانع از بروز حوادث احتمالی شد. بنابراین بوق را می توان قطعه حیاتی برای هر خودرویی دانست که خراب شدن آن می توان مشکلاتی را با خود به دنبال داشته باشد. دو ایراد اساسی برای بوق اتومبیل پیش می آید: گاهی ممکن است صدای بوق قطع شود و گاهی دیگر نیز صدای بوق ممتدی شنیده می شود که علی رغم تلاش های بسیار، قطع نمی شود. در این مطلب قصد داریم به عیب یابی این قطعه پرداخته و دلایل خرابی آن را بررسی نماییم.

 

اجزا و عملکرد سیستم بوق خودرو

اجزای تشکیل دهنده تمام بوق ها تقریبا یکسان بوده و فرقی ندارد که بوق پراید باشد یا بوق ۲۰۶ یا خودروهای خارجی. به طور کلی همه بوق ها شامل باتری، کلید یا سوئیچ و قسمت اصلی بوق و سیم کشی های آن هستند.

عملکرد این سیستم بدین گونه است که با فشار دادن دکمه بوق، جریان برق از طریق رله به بوق منتقل شده و به این ترتیب صدای بوق به گوش می رسد. در صورتی که یکی از اجزای تشکیل دهنده این سیستم خراب شود، عملکرد بوق مختل می شود. به عنوان مثال اگر کلید بوق خراب شود نمی تواند تقویت کننده را فعال کند؛ تقویت کننده ای که به درستی کار نمی کند نیز در تامین برق مورد نیاز بوق مشکل داشته و سبب از کار افتادن بوق می شود.

 

روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق خودرو

یکی از ایرادات احتمالی که می تواند منجر به از کار افتادن بوق اتومبیل شما شود، وجود نقص و مشکل در رله بوق است. از این رو در صورتی که متوجه شدید بوق خودروتان کار نمی کند در وهله اول باید به سراغ رله بوق رفته و آن را بررسی نمایید تا از عبور جریان برق مطمئن شوید. اگر رله فاقد جریان بود، لازم است سیم کشی خودرو چک شود تا چنانچه مشکل از سیم کشی بوق بود، اقدامات لازم جهت تعمیر صورت گیرد. اما اگر برق و سیم کشی سالم بود، باید وضعیت کلید بوق را بررسی کنید. به این منظور باید کلید بوق را فشار دهید تا ببینید که آیا برق به تقویت کننده می رسد. همچنین با بررسی چراغ کیسه هوا می توانید از رسیدن برق به رله اطمینان حاصل نمایید. چرا که اختلال در کیسه هوا ممکن است مانع از رسیدن برق به رله شده و به از کار افتادن بوق منجر گردد.

پس از بررسی موارد یاد شده و اطمینان از عملکرد صحیح هر بخش ممکن است همچنان بوق اتومبیل شما کار نکند؛ در این شرایط باید رله به طور کامل تعویض شود. احتمال بعدی خراب بودن سوئیچ یا کلید بوق است که با تهیه کلید جدید و تعویض قطعه معیوب این مشکل بر طرف می گردد.

 

چه چیزی باعث قطع نشدن صدای بوق خودرو می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بوق به وجود آید، به صدا در آمدن ناگهانی و قطع نشدن این صدا است. از آن جایی که صدای بوق بسیار بلند (بین ۹۵ تا ۱۱۰ دسی بل) بوده و در طولانی مدت می تواند به سلامت گوش ها و شنوایی شما آسیب بزند، باید در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل را بر طرف کنید. از این رو چنانچه با این مسئله مواجه شدید بدون آن که استرس گرفته و نگران شوید خودروتان را به مکان خلوتی برده و توقف کنید. سپس به سراغ جعبه فیوز اتومبیل خود بروید. برای آن که به سرعت مشکل صدای بوق ممتد را بر طرف کنید بهتر است فیوز یا تقویت کننده بوق را قطع کرده و اگر نتوانستید آن را بیابید باتری یا فیوز اصلی را قطع کنید. پس از آن می توانید بدون آن که صدای بلند بوق گوش شما و سایرین را بیازارد، مشکل اصلی را بیابید. در صورتی که با مسائل فنی خودرو آشنایی چندانی ندارید، پس از قطع فیوز یا تقویت کننده به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کرده و رفع مشکل را به افراد متخصص بسپارید.

روش‌های عیب یابی و تعمیر بوق خودرو

چگونه بوقی که صدایش قطع نمی‌شود را تعمیر کنیم؟

تعمیر بوقی که صدایش قطع نمی شود چند مرحله دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

• ابتدا باید جعبه فیوز اتومبیل را بیابید؛ پایین داشبورد و سمت در ماشین، داخل داشبورد و زیر کاپوت از جمله بخش های خودرو است که جعبه فیوز ممکن است در آن جا قرار داشته باشد.

• در قدم بعدی باید سرپوش جعبه فیوز را برداشته و داخل آن را بررسی کنید.

• سپس به سراغ فیوز بوق یا تقویت کننده آن رفته و آن را قطع کنید.

• در صورتی که فیوز به درستی قطع شده باشد، صدای آژیر ممتد بوق نیز متوقف می شود.

• توجه داشته باشید که این روش، تنها یک راهکار موقت برای قطع کردن صدای بوق بوده و برای تعمیر اساسی بوق و وصل شدن مجدد صدای آن باید مشکل به طور کامل بر طرف شده و فیوز تعویض گردد.

اگر بتوانید قطعه معیوب را پیدا کنید، تعمیر بوقی که بی وقفه آژیر می کشد کار ساده ای است. سیم کشی هر خودرویی با خودرو دیگر متفاوت است. از این رو اولین قدم برای تعمیر بوق، تعیین روند مشخصی برای بررسی سیم کشی سیستم بوق خودروتان است. نکته مهم این است که مطمئن شوید مشکل صدای ممتد بوق از تقویت کننده است یا کلید بوق. برای این کار به مولتی متر (اهم متر) یا فازمتر نیاز دارید. به این ترتیب می توانید عملکرد کلید بوق را بررسی کنید.

در صورتی که تقویت کننده بوق با تقویت کننده قسمت دیگر خودرو یکسان بود، می توانید آن را جایگزین کرده و ببینید آیا صدای بوق قطع می شود. اگر قطع شد متوجه می شوید مشکل از تقویت کننده بوده و تنها با خرید یک تقویت کننده جدید و تعویض نمونه قدیمی و معیوب مشکل بر طرف خواهد شد. اما اگر تقویت کننده ها مشابه نباشند، باید هر دو قطعه یعنی کلید و تقویت کننده را بررسی کنید. چنانچه مشکل از تقویت کننده باشد، با تهیه قطعه جدید، بوق اتومبیلتان تعمیر می شود. اما اگر مشکل از تقویت کننده نباشد، باید آن را خارج کرده و با استفاده از مولتی متر سیم های متصل به کلید و عبور جریان از آن ها را بیازمایید.

 

بوقی که کار نمی‌کند!

مراحل تعمیر بوقی که صدایی از آن شنیده نمی شود نیز مانند بوقی است که صدایش قطع نمی شود. اما چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. نکته اول بررسی برق تقویت کننده است؛ اگر تقویت کننده برق لازم را نداشته باشد، باید سیم کشی تقویت کننده و باتری بررسی شود. در صورت وجود جریان در تقویت کننده، چک کنید که آیا نیروی ناشی از فشردن کلید به تقویت کننده منتقل می شود یا خیر. عدم انتقال نیرو بیانگر وجود مشکل در کلید یا تقویت کننده است. اما اگر نیرو به درستی به تقویت کننده منتقل شود، می توان نتیجه گرفت که خود بوق یا سیم کشی آن دچار مشکل شده است.

 

مشکلات مربوط به بوق، کیسه هوا و هشدار دهنده‌های خودرو

لازم به ذکر است که بوق اتومبیل از جمله قطعات مرتبط با سیستم هشداردهنده آن بوده و اگر اختلالی در کلید این قطعه به وجود آید، ممکن است عملکرد کیسه هوا را نیز با مشکل مواجه سازد. بنابراین تعمیر بوق های متصل به سیستم هشدار کار پیچیده ای است. ضعیف بودن باتری یا تمام شدن آن نیز از جمله علل از کار افتادن بوق بوده و این مشکلات می توانند به دلیل وجود رطوبت یا نارسایی سخت افزاری ایجاد شوند.

نکته مهمی که هنگام تعمیر بوق متصل به کیسه هوا باید به آن توجه کنید، غیر فعال کردن کیسه هوا پیش از دستکاری کلید بوق، فرمان و ستون فرمان است. زیرا ممکن است هنگام کار، کیسه هوا باز شده و به شما آسیب بزند؛ علاوه بر آن باید هزینه زیادی برای جایگزین کردن کیسه هوا بپردازید. بنابراین حتما این نکته مهم را در نظر بگیرید.

 

خراب شدن صدای بوق

از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای بوق خودرو به وجود آید، تغییر صدای بوق است. اگر شما هم متوجه صدای غیر عادی بوق اتومبیل خود شدید، باید از کسی بخواهید در جای راننده نشسته و خودتان کاپوت را باز کنید. از وی در خواست کنید دکمه بوق را بفشارد و سپس خودتان به صدای خارج شده از بوق گوش کنید. به گوش رسیدن صدای ضعیفی از بوق نشان دهنده خراب بودن بوق ماشین است. از این رو باید تمام بوق ها را روی پایه رادیاتور یا پنجره مشبک قرار داده و سیم اتصال بوق را قطع نمایید. برای دسترسی به درون بوق باید درپوش آن را باز کنید. ممکن است با تمیز کردن داخل محفظه بوق مشکل صدای آن بر طرف شود. پس از انجام این کار مجددا درپوش بوق را بسته و آن را در جای خود قرار دهید. دقت داشته باشید که هنگام نصب دوباره بوق اتصالات به درستی برقرار شود. اکنون باید از فرد همراه بخواهید مجددا دکمه بوق را فشار دهد تا ببینید مشکل صدای بوق به خوبی بر طرف شده یاخیر. اگر پس از انجام این روش مشکل همچنان پابرجا بود، باید بوق جدید تهیه کرده و آن را جایگزین بوق قدیمی کنید. فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی HPC واردکننده و عرضه کننده قطعات یدکی خودروهای سبک بوه و شما می توانید بوق ۴۰۵، بوق پراید، رله بوق ۴ فیش مشکی کد ۸۰۰، رله بوق ۵ فیش مشکی کد ۸۰۵ و … را از سایت این شرکت خریداری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : HPC

با رعایت کردن برخی نکات ساده در فصول مختلف و شرایط جوی متفاوت می توان از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری کرده و عملکرد آن را بهبود بخشید. در این حالت فشار کمتری به قطعات خودرو وارد شده و این امر به افزایش طول عمر قطعات نیز کمک می کند. تغییرات آب و هوایی و افزایش یا کاهش دما بر قطعات مختلف خودرو تاثیرگذار است. گرم شدن بیش از حد قطعات علاوه بر آن که ممکن است سبب از بین رفتن آن قطعه گردد، عملکرد کلی خودرو را نیز مختل می کند. در این مطلب مهم ترین نکاتی که باید پیش از فرارسیدن تابستان رعایت کنید تا اتومبیل تان بهترین بهره وری را در این فصل داشته و از بروز صدمات احتمالی جلوگیری شود.

 

کنترل باد لاستیک ها

یکی از رایج ترین اتفاقاتی که در فصول گرم سال برای هر خودرویی ممکن است پیش بیاید، ترکیدن لاستیک اتومبیل است. این اتفاق خطرناک یکی از دلایل تصادفات جاده ای در تابستان بوده و به همین دلیل توصیه شده است که حتما باد لاستیک های خودرو در فصول گرم سال کنترل گردد. به این ترتیب از وقوع حوادث ناگوار احتمالی جلوگیری خواهد شد.

رانندگی طولانی مدت سبب گرم شدن لاستیک ها می شود، همین امر موجب افزایش فشار باد آن ها شده و اگر این فشار از حد مشخصی بیشتر شود، در نهایت به ترکیدن لاستیک ها منجر می گردد. از آن جایی که ایمنی حرکت و فرمان پذیری اتومبیل اهمیت بسیار بالایی داشته و لاستیک ها نیز نقش موثری در این زمینه دارند، رعایت نکات ایمنی و بررسی مداوم باد لاستیک ها امری ضروری و حائز اهمیت است.

همان طور که گفته شد، گرما تاثیر زیادی بر لاستیک ها داشته و یکی از مهم ترین دلایلی که به کاهش باد لاستیک ها در فصل تابستان توصیه شده است، همین مسئله می باشد. یکی از عوامل موثر بر طول عمر لاستیک ها، فشار باد به اندازه آن ها است. تنظیم بودن باد لاستیک ها کیفیت رانندگی را نیز بهبود بخشیده و به کنترل پذیری و فرمان پذیری اتومبیل کمک می کند. فشار مناسب برای باد لاستیک ها در فصول مختلف سال متفاوت بوده و از آن جایی که تغییرات آب و هوایی و دما به طور مستقیم بر فشار باد لاستیک ها تاثیرگذار است، تنظیمات آن باید در هر فصل و شرایط اقلیمی و جوی متفاوت باشد.

کم و زیاد شدن دما سبب کاهش یا افزایش فشار باد داخل لاستیک های خودرو می شود. به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو به رانندگان توصیه می کنند که همزمان با شروع تابستان و گرمای هوا، باد لاستیک های اتومبیل خود را کم کنند. با آغاز فصل گرما و افزایش دمای هوا، گاز داخل لاستیک ها نیز گرم شده و منبسط می گردد. به دنبال این افزایش دما، فشار هوای موجود در لاستیک ها نیز بیشتر از حالت عادی خود می شود. وقتی این فشار از حد استاندارد خود تجاوز می کند، به تایرها فشار بیشتری وارد شده و نتیجه آن ترکیدگی لاستیک های خودرو است.

بر اساس مطالعات انجام شده به ازای هر ۵ درجه تغییر دما، شاهد تغییر فشار باد لاستیک ها خواهیم بود. به عنوان مثال اگر دمای هوا ۱۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد، ۱۰ درصد از باد تایرها کاسته می شود. علاوه بر آن باد لاستیک ها خود به خود و با گذشت زمان کاهش می یابد. بنابراین کنترل کردن مداوم تایرها و تنظیم باد منظم آن ها امری ضروری است. کم باد شدن لاستیک ها مسئله ای نیست که با چشم قابل تشخیص باشد. مثلا حتی اگر لاستیک ها ۵۰ درصد باد داشته باشند هم بدون اندازه گیری با دستگاه و با نگاه کردن و بررسی ظاهر آن ها چندان مشخص نمی باشد. بنابراین باید حتما توسط فرد متخصص چک شود.

همانطور که می دانید و در این مطلب نیز به آن اشاره شد، افزایش دما سبب افزایش فشار باد درون تایرها می شود. از این رو شکل ظاهری لاستیک های کم باد تغییر کرده و فشار بیشتری به کناره های آن وارد می شود. اگر این افزایش دما و فشار با همین روند ادامه یابد، نتیجه ای جز ترکیدن لاستیک نخواهد داشت. این نکته نشان دهنده اهمیت بالای تنظیم بودن فشار باد تایرها می باشد. برای اندازه گیری باد لاستیک ها دو راه دارید. روش اول این است که با تهیه یک بادسنج با کیفیت خودتان به شکل دستی نسبت به کنترل لاستیک ها اقدام نمایید. در روش دوم که رایج تر بوده و از دقت بیشتری نیز برخوردار است، با مراجعه به آپاراتی ها می توانید باد تایرهای اتومبیل تان را تنظیم کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید لاستیک ها سرد باشند؛ بنابراین یا باید خودرو حداقل ۳ ساعت متوقف باشد و یا پس از طی مسافتی کمتر از ۲ کیلومتر فشار باد لاستیک های خودرو را اندازه گیری نمایید. چرا که رانندگی در شرایط عادی موجب افزایش دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد می شود.

 

نگهداری از خودرو در تابستان

 

کارشناسان فنی معتقدند که تغییرات دما و فشار تاثیر زیادی بر عملکرد تایرها داشته و در صورتی که لاستیک ها کم باد باشند یا بیش از اندازه استاندارد باد شده باشند، صدمه دیده و پس از مدتی استفاده مستهلک می شوند. بنابراین رانندگی در شرایط عدم تنظیم باد به ویژه در فصول گرم سال خطرناک است. علاوه بر تایرها، وضعیت زاپاس خودرو نیز باید کنترل شود. بدیهی است که اگر زاپاس از لاستیک های اتومبیل ضعیف تر باشد، عملا وجود آن در صندوق بی معنا است. از این رو برای آن که لاستیک ها زیاد مستهلک نشوند، کارشناسان خبره و متخصص حوزه خودرو پیشنهاد می دهند پس از مدتی جای تایرهای جلو و عقب را با یکدیگر عوض کنید. زیرا لاستیک های جلو به دلیل ساییدگی بیشتر به ویژه هنگام پیچیدن، زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند.

از دیگر نکاتی که باید در رابطه با چرخ های خودرو در نظر داشته باشید، بالانس بودن آن ها است. بالانس یا تنظیم بودن تایرها به معنای توزیع متقارن و متوازن وزن بر روی آن ها است. در صورتی که چرخ های اتومبیل بالانس نباشند، آسیب جدی به سیستم تعلیق و جلوبندی وارد می شود. از نشانه های تنظیم نبودن چرخ های جلو، لرزش فرمان بوده و لرزش صندلی نیز از علائم بالانس نبودن چرخ های عقب خودرو می باشد.

 

بازدید از سیستم کولر خودرو

مسئله مهم دیگری که علاوه بر لاستیک ها باید در فصول گرم به آن توجه کنید، کولر اتومبیل است. توصیه می شود حتما پیش از شروع فصل گرما سیستم کولر خودروتان را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. شارژ کردن گاز کولر، تعویض تسمه کولر و فیلتر از جمله مواردی است که به منظور سرویس سیستم کولر صورت می گیرد. از آن جایی که استفاده از کولر فشار زیادی به موتور وارد کرده و سبب افزایش دمای موتور و مصرف سوخت می شود، باید از تسمه کولر باکیفیت استفاده کرد. تسمه کولر ROA، تسمه کولر پراید و تسمه کولر ۲۰۶ تیپ ۵ برند HPC یکی از باکیفیت ترین نمونه های موجود در بازار بوده که از فروشگاه اینترنتی لوازم و قطعات یدکی این مجموعه قابل تهیه می باشد.

از آن جایی که کولر خودرو بیشتر در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد و در فصول پیشین بلا استفاده بوده و برای مدت طولانی روشن نشده است، محفظه های آن غبارآلود شده و لازم است قبل از این که برای اولین بار آن را روشن کنید، به نظافت این قسمت ها بپردازید. فیلتر هوا نیز آلوده به گرد و غبار بوده و علاوه بر آن محل رشد باکتری و قارچ است. این آلودگی ها نه تنها به فیلتر هوا و سیستم کولر آسیب می رساند، بلکه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی گردد.

 

آماده سازی سیستم خنک کننده

آماده سازی سیستم خنک کننده سومین اقدامی است که پیش از فرارسیدن فصل تابستان باید انجام شود. ترموستات، شلنگ ها، پمپ آب و درب رادیاتور از جمله قطعاتی است که باید سلامت آن ها پیش از شروع این فصل بررسی گردد. قطعات داخلی، مسیر گردش ضد یخ و نیز بدنه رادیاتور باید به طور کامل شسته و تمیز شود.

پس از انجام این کار باید سیال خنک کننده مناسبی را فراهم کرده و متناسب با شرایط آب و هوایی مقدار ضد یخ و آب را تعیین نمایید. کارخانه های تولیدکننده خودرو معتقدند اگر ۵۰ درصد حجم را آب و ۵۰ درصد دیگر را ضدیخ تشکیل دهد، خنک کننده مناسبی برای طول سال خواهیم داشت. به منظور جلوگیری از ایجاد رسوب، توصیه می شود بعد از طی مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر و یا به صورت هفتگی سطح خنک کننده بررسی شود. معمولا به صورت سالانه و یا با ۳۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودرو این ماده تعویض می شود اما در شرایطی که فشار بیشتری به خودرو وارد شده مانند رانندگی در جاده های خاکی و غبارآلود، پیمودن مسافت های طولانی با سرعت یکنواخت و پایین، بکسل کردن و … زمان تعویض متفاوت خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 خرداد 1401 | نظرات ()