نوشته شده توسط : HPC

از جمله رایج ترین مشکلاتی که برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد، وجود بوی بنزین داخل کابین خودرو است. این مسئله دلایل مختلفی داشته و گاهی به دلیل بروز مشکل کوچک و جزئی اتفاق می افتد؛ در برخی موارد نیز مشکلات جدی تری در موتور اتومبیل پیش آمده که سبب ایجاد این اختلال می شود. اگر خودرو شما نیز درگیر این مسئله است یا می خواهید پیش از بروز این مشکل از دلایل آن مطلع شده و با راه های رفع آن آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

انتشار بوی بنزین در کابین خودرو دلایل متعددی دارد که باید در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر رسیدگی به این مشکل را پشت گوش انداخته و دیر اقدام کنید ممکن است به عوارضی که استشمام بوی بنزین دارد مانند مسمومیت و سردرد دچار شوید. علاوه بر آن در صورت ادامه یافتن این مشکل احتمال آسیب رسیدن به سایر قطعات اتومبیل نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین عواملی که سبب به مشام رسیدن بوی بنزین در داخل خودرو می شود، می پردازیم:

 

• خرابی کنیستر

• نشتی بنزین

• خراب شدن واشر درب باک بنزین

• تجمع گاز یا هوا

• احتراق نامناسب

• خرابی انژکتور

• خرابی حباب گیر

• انتشار بوی بنزین از اگزوز

• خراب شدن سنسور اکسیژن

 

خرابی کنیستر

خراب شدن کنیستر یکی از اصلی ترین دلایل انتشار بوی بنزین در کابین اتومبیل است. کنیستر یکی از قطعات سیستم سوخت رسانی خودرو است که بخار بنزین را جذب کرده و از ورود آن به فضای آزاد جلوگیری می کند. این قطعه دارای زغال های فعالی است که در زمان خاموش بودن خودرو بخارات بنزین را جذب کرده و پس از روشن شدن موتور، آن را به سیستم سوخت رسانی خودرو باز می گرداند. خراب شدن کنیستر منجر به پخش شدن بخارات بنزین در هوا شده و این مسئله انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو را به همراه دارد.

 

نشت بنزین

نشت بنزین از دیگر عواملی است که باعث می شود بوی بنزین درون خودرو به مشام برسد. بنابراین دومین اقدامی که باید پس از بروز این مشکل انجام شود، بررسی سیستم سوخت رسانی و نشتی آن است. در صورتی که لوله سوخت نشتی داشته باشد، علاوه بر انتشار بوی بنزین پیامدهای خطرناک تری چون انفجار را نیز به دنبال دارد. نشت بنزین دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

 

• خراب بودن باک یا شلنگ های متصل به آن

• فرسودگی لوله انتقال سوخت یا انسداد آن

• انسداد فیلتر سوخت

 

خرابی واشر درب باک بنزین

درست بسته نشدن درب باک و خراب بودن واشر درب باک بنزین هم می تواند منجر به انتشار بوی بنزین در کابین ماشین شود. از این رو یکی دیگر از مواردی که باید بررسی شود، وضعیت واشر درب باک است.

 

دلایل بوی بنزین در خودرو

 

تجمع گاز یا هوا در باک بنزین

درون باک رسوباتی وجود دارد که نباید وارد لوله سوخت رسانی شود؛ از این رو این لوله کمی بالاتر از کف باک قرار دارد. همچنین در باک سوراخ هایی وجود دارد که گازهای حاصل از واکنش بنزین با گرما و تبخیر آن، از این سوراخ ها خارج می شود. در صورتی که این منافذ مسدود شوند، گاز درون باک جمع شده و اصطلاحا گفته می شود که باک بنزین هوا گرفته است. ادامه دار شدن تجمع گازها درون باک سبب پخش شدن بوی بنزین درون اتومبیل می شود. از این رو لازم است فورا نسبت به هوا گیری باک بنزین اقدام کنید تا از وقوع آتش سوزی جلوگیری نمایید.

 

احتراق نامناسب سوخت

احتراق ناقص سوخت در محفظه سیلندر عامل دیگری است که منجر به بوی بد بنزین داخل کابین خودرو می شود. خراب شدن الکترود شمع، به هم خوردن ترکیب سوخت و هوا، وجود نقص در انژکتور یا سوپاپ و … موجب احتراق نامناسب سوخت می شود. در نتیجه احتراق ناقص درون سیلندر، سوخت در فضای سیلندر باقی مانده و عدم رفع این مشکل باعث می شود که بوی بنزین به مشام برسد. از دیگر عوارض باقی ماندن سوخت در سیلندر می توان به کاهش توان و قدرت موتور خودرو اشاره کرد.

 

خرابی انژکتور

شکستگی، فرسودگی و آلودگی از جمله دلایل خرابی انژکتور خودرو است خرابی انژکتور از عوامل نشتی بنزین بوده و انتشار بوی بنزین داخل اتومبیل را به دنبال دارد. تزریق و پاشش نامناسب سوخت از انژکتور نیز می تواند سبب پخش شدن بوی بنزین شود. پاشش نامناسب سوخت به درون محفظه احتراق به دلیل ایراد سوراخ های انژکتور می باشد. در پی این مشکل بنزین زیادی وارد محفظه احتراق شده و بوی بنزین به مشام می شود.

 

خرابی حباب گیر باک بنزین

هوای اضافه ای که هنگام بنزین زدن وارد باک خودرو می شود، توسط حباب گیر گرفته می شود. ساز و کار حباب گیر به این صورت است که پس از به دام انداختن مولکول های هوا، آن ها را از باک خارج می کند. اگر حباب گیر خراب باشد یا لوله های آن مسدود شده باشد، هوا از باک خارج نشده و بوی بنزین داخل کابین به مشام می رسد.

 

انتشار بوی بنزین از اگزوز

کامل نسوختن بنزین در محفظه احتراق که به آن خام سوزی نیز گفته می شود، عامل دیگری برای انتشار بوی بنزین از اگزوز خودرو است. ادامه یافتن این مسئله سبب افزایش تدریجی بوی بنزین شده و به مرور بوی بنزین به درون کابین اتومیبل نیز منتقل می شود.

 

خرابی سنسور اکسیژن

گازهای خروجی توسط سنسور اکسیژنی که در منیفولد خروجی قرار دارد اندازه گیری می شود. سپس این اطلاعات به ECU فرستاده می شود. با خراب شدن سنسور اکسیژن، اطلاعات اشتباه به ECU ارسال می شود. از این رو میزان دقیق و درست تزریق سوخت مشخص نشده و با افزایش پاشش سوخت مواجه خواهید شد. به دنبال این مسئله، بوی بنزین نیز وارد کابین خودرو می شود.

 

نتیجه گیری از علت بوی بنزین در خودرو

همان طور که ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم، سعی شد تا در این مقاله مهم ترین دلایل انتشار بوی بنزین درون کابین خودرو به طور کامل بررسی شود. بنزین به دلیل خاصیت اشتعال پذیری بالایی که دارد، ماده بسیار خطرناکی بوده و در صورت وجود نشتی بنزین در خودرو احتمال وقوع حوادثی چون آتش سوزی و انفجار وجود دارد. از این رو انتشار بوی بنزین درون خودرو مشکل جدی و مهمی بوده و باید فورا نسبت به رفع آن رسیدگی شود. تعویض پمپ از جمله اقداماتی است که برای رفع این مشکل انجام می شود. برای تهیه قطعات یدکی می توانید به فروشگاه های معتبر مراجعه یا آنلاین پمپ و درجه داخل باک پژو ۴۰۵، پمپ بنزین پراید کاربراتوری، پمپ بنزین پژو ۲۰۶ انژکتور، صافی بنزین پژو ۴۰۵ و … را به شکل اینترنتی از فروشگاه های آنلاین خریداری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : HPC

سیستم خودرو مکانیزم پیچیده ای دارد و هماهنگی و همکاری اجزای آن در عملکرد صحیح خودرو و به حرکت درآمدن آن بسیار مهم و موثر است. هر کدام از قطعات کوچک و بزرگ اتومبیل وظیفه مشخصی دارند و نتیجه فعالیت کلیه اجزا به حرکت خودرو منجر می شود. آشنایی با این قطعات و نقش و کاربرد آن ها در خودرو، شناخت علائم خراب شدن آن ها و آگاهی از مشکلاتی که در اثر خرابی هر قطعه برای سایر قطعات به وجود می آید می تواند از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری نماید. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی این نکات مهم درباره وایر شمع خودرو بپردازیم.

 

وایر شمع چیست؟

پیش از آن که به بررسی وایر شمع خودرو و وظایف آن بپردازیم، بهتر است ابتدا درباره شمع و وظیفه آن توضیح مختصری ارائه دهیم. از جمله قطعاتی مهم و اساسی خودرو که تاثیر به سزایی در عملکرد موتور دارد، شمع اتومبیل می باشد. این قطعه که بر روی سیلندر قرار دارد، در گروه قطعات برقی خودرو بوده و یکی از قطعاتی است که به طور مستقیم با وایر در ارتباط است. وظیفه مهم شمع ایجاد جرقه به منظور احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه مخصوص می باشد. به عبارت دقیق تر این قطعه ولتاژ را از یک سمت دریافت کرده و با تبدیل آن به جرقه در سمت دیگر (درون سیلندر)، سبب انفجار هوا و بنزین درون سیلندر می شود و به این ترتیب انرژی که موتور برای به کار افتادن به آن نیاز دارد را تامین می کند.

وایر شمع یکی دیگر از قطعات برقی خودرو است که جریان الکتریکی را از کوئل یا دلکو دریافت کرده و آن را به شمع می رساند. البته این قطعه اغلب در خودروهای قدیمی به کار می رود و در خودروهای جدیدتر با حذف آن، انتقال برق به طور مستقیم از کوئل انجام می شود. در این نوع از خودروها برای آن که مانع افت ولتاژ و اتلاف انرژی شوند، کویل را به طور مستقیم روی شمع قرار می دهند. با این حال در خودرهای دارای وایر، عملکرد صحیح شمع به سلامت این قطعه بستگی دارد. نکته دیگر این که افزایش دهنده ولتاژ برق تولیدی باطری برای ایجاد جرقه در خوروهای قدیمی دلکو بوده و در اتومبیل های جدید این قطعه با کویل جایگزین شده است.

 

وایر شمع چه وظیفه‌ای دارد؟

همان طور که اشاره شد وایر خودرو به صورت سیم یا کابلی است که وظیفه انتقال جریان برق به سر شمع ها برای جرقه زنی را بر عهده دارد. به دلیل حرارت بالای موتور، کربن موجود در سیم وایر پس از مدتی از بین رفته و همین مسئله افت ولتاژ بین شمع و کوئل را به دنبال دارد. از این رو لازم است این قطعه را به شکل دوره ای و حدودا پس از طی ۶۰ کیلومتر تعویض کنید تا علاوه بر بهبود کارایی موتور، میزان انرژی هدر رفته را نیز کاهش دهید.

 

ساختار وایر شمع

وایر از یک سمت به شمع و از سمت دیگر به کویل یا دلکو متصل می شود. ورود رطوبت و آب به داخل محل اتصال دو سر وایر سبب اختلال در کار این قطعه شده و حتی ممکن است موجب از کار افتادگی موتور خودرو شود. از این رو این قطعه دارای یک سری یا درپوش است که مانع از ورود آب و رطوبت به داخل می شود. لازم به ذکر است که این مشکل اغلب در خودروهای کاربراتوری پیش آمده و خودروهای انژکتوری کمتر با این مسئله مواجه می شوند. این درپوش از جنس پلاستیک خشک یا لاستیک های ارتجاعی است.

اگر با دقت بیشتری به وایر شمع نگاه کنید در انتهای آن یک مفتول فلزی می بینید که به اتصال بهتر وایر به شمع کمک می کند. برای آن که به مرور زمان و در اثر استفاده پس از مدتی مفتول از درپوش جدا نشود، دارای برجستگی جزئی است. همچنین درون درپوش یک رسانای جریان قرار دارد که این مفتول نیز به آن متصل است.

با وجود تنوعی که وایر شمع ها دارند، در بسیاری از قسمت ها اشتراک داشته و شبیه به یکدیگرند. عمر مفید این قطعه در ارتباط با دو عامل کارخانه سازنده و نوع خودرو است ولی به طور کلی می توان گفت پس از طی ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر باید این قطعه را تعویض کرد. این عدد ممکن است با توجه به جنس وایر مقداری کمتر یا بیشتر شود.

 

وایر شمع چه وظیفه‌ای دارد؟

 

مشکلاتی که بر اثر خرابی وایرها ممکن است رخ دهد

یکی از متداول ترین نشانه های خراب شدن وایر شمع، ریپ زدن و کاهش قدرت اتومبیل است. در صورت مشاهده این علائم در اولین اقدام باید تک تک وایرها را از شمع ها جدا کنید؛ این کار باید در حالت روشن بودن موتور انجام شود. پس از جدا کردن هر کدام از وایرها، دور موتور خودرو را بررسی کنید. در صورتی که کاهش یافته بود و موتور می لرزید، می توان نتیجه گرفت که آن وایر سالم است و شما با جداسازی آن از شمع، آن را از کار انداخته اید. بنابراین باید آن را در جای خود قرار داده و به سراغ وایر بعدی بروید. توجه داشته باشید که اگر پس از جدا کردن وایر، اختلالی در عملکرد موتور رخ نداد بدان معنا است که شمع یا وایر از قبل از کار افتاده و خراب شده بود.

یکی از اشتباهات رایج اغلب افراد پس از پی بردن به خرابی وایر، تعویض آن با وایر کناری است. اکثر افراد گمان می کنند در صورت تعویض جای وایر خراب، این قطعه باید مجددا به درستی کار کند! دو قسمتی که وایر از آن جا دچار نقص می شود، محل اتصال به شمع و وسط کابل وایر است. این قطعه در محل اتصال به شمع، دچار برق دزدی می شود و همچنین ممکن است در اثر خم شدن و شکستن دچار نشت جریان برق شده و انتقال جریان صورت نگیرد.

مقاومت داخلی هر متر وایر چیزی در حدود ۱۶ تا ۱۸ کیلو اهم بوده و همین مقاومت است که سبب انتقال جریان در وایر شمع می شود. مقاومت کمتر از این مقدار باعث بروز مشکل در انتقال جریان شده و مقاومت بیشتر نیز موجب افت انرژی و توان خودرو می گردد. با اندازه گیری مقاومت توسط اهم متر می توانید وضعیت وایر را بررسی کرده و در صورت عدم تطابق با مقدار استاندارد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

داشتن عایق حرارت به معنای نسوز بودن وایر نیست. بنابراین دقت داشته باشید که وایر به بدنه موتور تماس پیدا نکند؛ چرا که بدنه موتور داغ بوده و این حرارت به سیم وایر آسیب می زند. از این رو نباید از وایرهایی با سیم بلند استفاده کنید. اشیا و ابزار نوک تیز هم برای وایر خطرناک بوده و ممکن است سبب خراب شدن این قطعه شده و برق دزدی را به دنبال داشته باشد. برای تشخیص برق دزدی به صدایی که از این قسمت موتور به گوش می رسد دقت کنید؛ شنیده شدن صدای تیک تیک و مشاهده جرقه نشانه وجود این مشکل است.

انتخاب وایر باکیفیت می تواند از بروز بسیاری از این اختلالات جلوگیری کند. با این حال اگر با نشانه های خرابی وایر شمع مواجه شدید ابتدا به سراغ بررسی شمع ها رفته و سپس به عیب یابی وایرها بپردازید.

حال که از سلامت شمع های اتومبیل تان مطمئن شدید، بررسی وضعیت وایر شمع ها را آغاز نمایید. بدین منظور پس از جدا کردن وایر اول، پیچ گوشتی یا شمع را درون آن قرار دهید. حال خودرو را روشن کرده و نتیجه را مشاهده کنید. از آن جایی که اولین و مهم ترین اصل در انجام هر کاری رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از خطرات احتمالی است، توصیه می شود حتما از دستکش عایق و انبر استفاده نمایید. چرا که وایر دارای جریان برق بوده و اتصال آن به بدن انسان شوک های الکتریکی خفیفی را به دنبال خواهد داشت.

در این مرحله می توانید با نزدیک کردن شمع یا پیچ گوشتی به بدنه خودرو و مشاهده جرقه های نسبتا یکسان، از سالم بودن وایر مطمئن شوید. همین کار را برای تمام وایرها انجام دهید تا سرانجام وایر خراب را بیابید و تعویض کنید.

نکته مهمی که هنگام جدا کردن وایرها باید به آن توجه کنید این است که هرگز این قطعه از قسمت سیم نکشید. زیرا این کار سبب پاره شدن سیم یا جدا شدن کلاهک ها می شود. برای جدا سازی وایرها به منظور تست و بررسی کافی است آن ها را از کلاهک هایی که در دو سر آن قرار دارد بگیرید و به آرامی بکشید.

خرید لوازم یدکی اصل و با کیفیت یکی از چالش هایی است که اغلب تعمیرکاران و دارندگان اتومبیل با آن مواجه هستند. برای خرید قطعات یدکی غیر تقلبی دو روش وجود دارد. روش اول خرید حضوری از فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها مجاز به صورت مستقیم یا غیر مستقیم است. منظور از خرید غیر مستقیم اعتماد به تعمیرکار و قطعاتی است که او از نمایندگی ها تهیه می کند. همچین اگر از طرفداران خرید اینترنتی باشید می توانید از روش دوم که همان خرید از فروشگاه های آنلاین قطعات یدکی است استفاده کرده و انواع قطعات مانند وایر شمع پراید زیمنس، وایر شمع پژو ۴۰۵، وایر شمع نیسان، وایر شمع پراید انژکتور ساژم و … را بدون واسطه خریداری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : HPC

خودرو نیز مثل هر وسیله دیگری به دلیل استهلاک و برخی عوامل خارجی دچار فرسودگی شده و خراب می شود. هر کدام از قطعات یدکی خودرو عمر مفیدی دارد و بدیهی است که به دلایل مختلف دچار نقص و ایراد شود. این قطعات معیوب باید به موقع تعویض یا تعمیر شوند تا مشکلی برای سایر قطعات به وجود نیاورده و عملکرد کلی اتومبیل را مختل نکنند. برای آن که قطعه معیوب به موقع شناسایی شده و اقدامات لازم جهت رفع مشکل صورت گیرد، شناخت علائم خرابی هر قطعه بسیار مفید و کارساز خواهد بود.

یکی از قطعات مهم خودرو که نقش اساسی در حرکت آن دارد، شمع خودرو است. خراب شدن شمع و عدم رسیدگی به موقع به آن می تواند سبب آسیب به موتور اتومبیل شده و آن را از کار بیاندازد. از این رو آشنایی با علائم خرابی شمع می تواند بسیار موثر واقع شده و مانع از بروز اختلال در عملکرد خودرو شود.

 

شمع خودرو چیست؟

اتومبیل برای حرکت به سوخت نیاز دارد. این سوخت در موتور دچار احتراق شده و طی فرآیندی انرژی لازم برای حرکت خودرو را فراهم می کند. برای احتراق سوخت به محرکی نیاز است که جرقه را ایجاد کند؛ وظیفه شمع ایجاد همین جرقه و کمک به روشن شدن خودرو می باشد. در حقیقت شمع، انرژی الکتریکی را از باتری دریافت کرده و آن را به محفظه احتراق انتقال می دهد. در این محفظه سوخت و گاز اکسیژن موجود مشتعل شده و گرمای لازم برای حرکت اتومبیل تامین می شود.

عایق و دو الکترود مثبت و منفی اجزای سازنده اصلی شمع ها هستند. همزمان با استارت زدن، در این قسمت جرقه ای به وجود آمده و انرژی لازم برای روشن شدن و حرکت خودرو فراهم می شود. این قطعه در محفظه احتراق بالای سیلندر و روی سرسیلندر قرار داشته و در هر خودرو، متناسب با نیاز آن، یک یا دو شمع وجود دارد. همان طور که بدون وجود شمع و ایجاد جرقه خودرو حرکت نمی کند، جرقه زنی بیش از حد نیز سبب فرسودگی موتور و از کار افتادگی آن می شود. بنابراین اگر در خودرویی این قطعه به درستی کار نکند، احتراق ناقص اتفاق افتاده و همین امر منجر به استهلاک خودرو می شود.

 

عوارض خرابی شمع خودرو چیست؟

همان طور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، خرابی شمع سبب بروز برخی مشکلات در موتور و از کار افتادن خودرو می شود. در ادامه برخی از عوارضی که در پی خرابی شمع ها برای خودرو به وجود می آید بررسی شده است:

• آسیب رسیدن به موتور خودرو اصلی ترین و مهم ترین اتفاقی است که به دنبال خرابی شمع ها ایجاد می شود.

• مسئله بعدی که نتیجه خراب شدن شمع ها است، رسوب گرفتن سوپاپ ها و کثیف شدن آن ها است که به مرور زمان موجب صدمه دیدن این قطعه می شود.

• از دیگر عوارض این اتفاق، ایجاد لرزش و صداهای غیر طبیعی در بخش های مختلف مانند موتور اتومبیل می باشد.

• آسیب دیدن و مسدود شدن فیلتر کاتالیست یکی دیگر از مشکلاتی است که در اثر خرابی شمع ها به وجود می آید.

• همچنین بروز ایراد در شمع می تواند موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور خودرو گردد

 

علائم ظاهری خرابی شمع خودرو

دو نوع علامت بیانگر خراب شدن قطعات مختلف خودرو هستند؛ نشانه های ظاهری و علائم فنی. شناختن این دو گروه علامت می تواند در تشخیص به موقع مشکل و اقدام برای رفع آن موثر باشد. خراب شدن شمع نیز علائم و نشانه های گوناگونی دارد؛ اگر با این موارد آشنایی کامل داشته باشید، در صورت بروز مشکل در عملکرد خودرو می توانید مسئله را ریشه یابی کرده و پس از تشخیص شمع به عنوان قطعه معیوب و مشکل ساز، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. به این ترتیب از آسیب دیدن سایر قطعات مانند موتور و مبدل کاتالیزور جلوگیری می کنید. برخی از این نشانه های ظاهری که اغلب در سر شمع قابل مشاهده است عبارتند از:

 

رسوب خاکستری یا برنزی شمع خودرو

تنها در صورتی که رسوب خاکستری یا برنزی در سر شمع ها مشاهده شود می توان پس از تعمیر، مجددا از این قطعه استفاده کرد. در این شرایط بع از فیلرگیری دهانه شمع، آن را در جای خود نصب کرده و دوباره از آن استفاده می کنند.

 

رسوب نسبتا سفت

از نشانه های مهمی که خبر از خرابی شمع می دهد، رسوب نسبتا محکمی است که در سر شمع و به دنبال تشکیل روغن و سایر افزودنی های سوخت به هنگام احتراق ایجاد می شود. در صورت مشاهده این علامت باید بدانید که زمان تعویض شمع خودروتان رسیده و دیگر نمی توانید از شمع قبلی استفاده نمایید.

 

رسوب نرم

رسوب نرمی که به شکل دوده در سر شمع ها دیده می شود نیز نشان دهنده خراب شدن شمع اتومبیل است. این دوده شبیه کربن بوده و تیره رنگ است. از این رو هنگام مشاهده آن اصطلاحا گفته می شود که شمع سیاه شده است.

 

تجمع روغن

در صورت مشاهده این علامت لازم است که در اولین فرصت شمع را تعویض نمایید؛ چرا که تجمع روغن می تواند باعث اتصال کوتاه شود.

 

تشکیل حفره

اگر در قسمت عایق و چینی شمع حفره ای سفید یا خاکستری تشکیل شود، می توان نتیجه گرفت که این قطعه خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

 

تغییر شکل ظاهری الکترودها

اگر شکل ظاهری الکترودها تغییر کند و علائمی چون ساییدگی یا تخریب رویت شود، خرابی شمع قطعی است؛ همچنین در این شرایط باید درون سیلندرها به دقت بررسی شده و اگر جسم خارجی مشاهده شد، خارج شود.

 

علائم ظاهری و فنی خرابی خودرو

 

علائم فنی خرابی شمع خودرو

شناخت علائم خرابی شمع مانع از صدمه دیدن موتور می شود. نگهداری صحیح از این قطعه نیز در وهله اول به افزایش طول عمر همین قطعه و در مرحله بعد به افزایش طول عمر موتور و خودرو می انجامد. در ادامه مهم ترین نشانه ها و علائم فنی خرابی شمع ذکر شده است:

 

اختلال در استارت زدن خودرو

بروز مشکل هنگام استارت زدن خودرو دلایل متعددی دارد؛ ممکن است به دلیل ضعیف شدن باتری یا خراب شدن شمع ها با اختلال در استارت زدن مواجه شوید. بنابراین جرقه زدن صحیح و به موقع شمع امری بسیار مهم است. هنگامی که از شمع های فرسوده استفاده می کنید، موتور اتومبیلتان برای آن که جرقه های فرسوده و ضعیف را جبران کند، مجبور است بیش از معمول کار کند.

 

تغییر رنگ چینی شمع

تغییر رنگ چینی شمع از جمله علائمی است که نشان می دهد تعمیر این قطعه بی فایده بوده و تنها تعویض کارساز است؛ هرگاه افزودنی های سوخت فاقد سرب باشد، چینی شمع صورتی یا قرمز می شود. در این زمان لازم است اکتان سوخت را اندازه گیری کنید. زرد شدن چینی شمع ممکن است به دلیل گاز خوردن زیاد خودرو باشد؛ گاهی نیز ممکن است در لثر گاز خوردن زیاد خودرو، چینی شمع به رنگ سبز درآید.

 

شکستن یا ترک خوردن چینی شمع

در صورتی که شمع به شکل درستی نصب نشده باشد یا ولتاژی بیش از حد مجاز از آن عبور کند، قسمت عایق و چینی شمع دچار شکستگی شده و ترک می خورد. علاوه بر آن، این ترک ها ممکن است به دلیل افزایش فاصله دهانه شمع به وجود آمده باشند.

 

مشکلات در شتاب گرفتن خودرو

هرگاه شمع خراب شود، جرقه مناسبی ایجاد نشده و بنابراین حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. در این شرایط هنگامی که پدال گاز را بیشتر فشار می دهید تا خودرو شتاب بگیرد، متوجه خواهید شد که موتور قدرت کمی دارد. به این ترتیب در صورتی که شتاب خودروتان کاهش یافته است، احتمال خرابی شمع وجود دارد و لازم است این قطعه را تعویض نمایید.

 

خارج شدن بوی بد و دود زیاد از اگزوز

اگر اگزوز خودرو شما خراب باشد، دود زیادی از آن خارج می شود. اما خرج دود شدید به همراه بوی بد بنزین از اگزوز می تواند علت دیگری داشته باشد. در صورت مشاهده این علائم باید شمع خودرو را بررسی نمایید. چرا که خروج بوی بنزین از اگزوز به دلیل وارد شدن بنزین از موتور به اگزوز است و این مسئله به علت خرابی شمع اتفاق می افتد. در صورتی که هر چه سریع تر نسبت به رفع این نقص اقدام نکنید مشکلات جدی تری برای اتومبیل شما پیش آمده و سایر قطعات نیز آسیب می بینند. یکی از قطعاتی که عدم رسیدگی به خرابی شمع بیشترین تاثیر را بر آن دارد، پیشرانه خودرو است که در پی این اتفاق صدمه شدیدی خواهد دید.

 

افزایش صدای موتور خودرو و ایجاد صدای جدید در موتور

افزایش صدای موتور حین رانندگی یا به گوش رسیدن صداهای جدید شبیه صدای ضربه زدن یا تکان دادن از دیگر علائم و نشانه های فنی خرابی شمع های خودرو است. حتی ممکن است این صداها در دور آرام موتور یا حالت در جا نیز شنیده شود. در صورت خرابی شمع ها، به سیلندر فشار زیادی وارد شده و همین امر سبب بروز مشکل و ایجاد صداهای جدید و نامتعارف می شود.

 

تک کار کردن موتور خودرو

زمانی که یکی از شمع های خودرو فرسوده باشد، هنگام رانندگی ممکن است با نشانه های چون قطع و وصل شدن صدای موتور قطع یا کهش قدرت و سرعت و سپس افزایش آن مواجه شوید. در این صورت گفته می شود که موتور اتومبیل تک کار می کند. علاوه بر خراب شدن شمع، تک کار کردن موتور ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد که لازم است بررسی شود. به عنوان مثال امکان دارد این ایراد به خاطر کیفیت پایین بنزین مصرفی به وجود آمده باشد.

روشن شدن چراغ چک موتور خودرو

چراغ چک خودرو وظیفه اطلاع رسانی وجود مشکل را بر عهده دارد. در زمان بروز نقص در یکی از قطعات موتور از جمله معیوب بودن شمع ها، این چراغ روشن می شود و به راننده هشدار می دهد. بنابراین لازم است در صورت روشن شدن چراغ چک، قطعات مختلف خودرو از جمله شمع ها بررسی شوند.

 

افزایش مصرف سوخت خودرو

گاهی اوقات با این مسئله مواجه می شوید که به طور ناگهانی مصرف سوخت خودرو شما افزایش یافته و مجبور هستید نسبت به گذشته بنزین بیشتری تهیه کنید. این امر بدان معنا است که موتور خودرو دچار خام سوزی شده و علت این اتفاق هم خرابی شمع ها است. در این وضعیت بنزین بدون آن که بسوزد و مصرف شود، خارج می شود.

 

تست شمع خودرو چگونه است؟

علاوه بر علائم ظاهری و نشانه های فنی برای تشخیص خرابی شمع های خودرو، می توانید از روش آزمایش و تست شمع ها به منظور بررسی وضعیت سلامت این قطعه استفاده کنید. این کار از طریق بررسی وایر خودرو صورت می گیرد. در این روش کافی است هنگامی که خودرو روشن و موتور در حال کار است، وایرها را از سر شمع ها جدا کنید؛ بعد از انجام این کار چنانچه عملکرد موتور تغییر کرد می توان نتیجه گرفت که شمع ها سالم هستند اما اگر تغییری در عملکرد شمع ها ایجاد نشد، احتمال خرابی یکی یا چند قطعه از قطعات موتور از جمله شمع ها وجود دارد.

حال برای آن که مطمئن شوید ایراد از شمع ها است و بتوانید شمع معیوب را پیدا کنید، کافی است همزمان با روشن بودن موتور خودرو، وایر را به نزدیکی بدنه آن ببرید.جرقه ای که در این لحظه ایجاد می شود را به دقت بررسی کنید. پس از باز کردن شمع مشکوک و قرار دادن وایر بر روی آن، شمع را روی بدنه موتور گذاشته و موتور را روشن کنید. سپس به جرقه ای که بین الکترودها به وجود می آید توجه کنید؛ جرقه قوی و آبی رنگ به معنای سالم بودن شمع و جرقه نامنظم و زرد رنگ بیانگر خراب بودن شمع است. روش دیگری که برای آزمایش جرقه شمع و بررسی سلامت این قطعه می توان به کار گرفت، استفاده از دستگاه شمع پاک کن می باشد.

پس از شناسایی شمع معیوب، نوبت به تعویض آن می رسد. جهت خرید شمع جدید می توانید هم به صورت فیزیکی و هم به صورت اینترنتی اقدام نمایید. شمع سوپر تک پلاتین، شمع دو پلاتین، شمع یورو ۴ و شمع CNG در فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی اچ پی سی به فروش می رسد.

 

جمع بندی

تشخیص مشکل و اقدام برای رفع آن حائز اهمیت است اما آن چه از اهمیت بالاتری برخوردار است، جلوگیری از بروز نقص در قطعات و ایجاد اختلال در عملکرد خودرو می باشد. با انجام سرویس های دوره ای می توان از وقوع مشکلات جدی برای خودرو جلوگیری کرد. از جمله اقداماتی که مانع صدمه دیدن موتور خودرو می شود، همین سرویس های مدوام و تعویض به موقع شمع ها است. در حالت کلی توصیه می شود پس از طی ۳۰ هزار کیلومتر شمع های خودروتان را تعویض نمایید. همچنین با استفاده از شمع های با کیفیت و استاندارد می توانید طول عمر این قطعه را افزایش داده و از خراب شدن زودتر از موعد آن جلوگیری نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 | نظرات ()