هنگام جوش آوردن خودرو چه باید کرد؟
نوشته شده توسط : HPC

جوش آوردن خودرو پدیده ای است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیفتد و موجب نگرانی و ترس راننده و سرنشینان شود. برای آن که بتوانید شرایط را مدیریت کنید لازم است بدانید چه اقداماتی را باید انجام دهید و از انجام چه کارهایی خودداری کنید. ناآگاهی افراد از این مشکل و اقدامات ضروری مواجهه با آن ممکن است خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و صدمات جدی به اتومبیل شما وارد کند. از این رو توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با اقداماتی که باید هنگام بروز این مشکل انجام دهید، آشنا شوید.

 

۱. رانندگی نکنید

اولین اقدامی که باید در صورت جوش آوردن خودرو انجام دهید، متوقف کردن آن است. اگر در چنین شرایطی به رانندگی و گاز دادن ادامه دهید، تحرک پیستون در سیلندر افزایش یافته و سبب افزایش دمای موتور می شود. همچنین در نظر داشته باشید که رانندگی با دنده سنگین و سرعت پایین نیز بی ضرر نبوده و فشار زیادی به موتور اتومبیل شما وارد می کند. بنابراین در صورت امکان با دنده آزاد حرکت کرده تا به محل مناسبی برای توقف برسید. سپس پارک کرده و سایر اقدامات لازم را انجام دهید.

 

۲. ماشین را خاموش نکنید

مسئله بعدی که برخی از رانندگان تازه کار و کم تجربه هنگام جوش آوردن ماشین به دلیل استرس زیاد رعایت نمی کنند، خاموش کردن فوری خودرو است. بر خلاف تصوری که ممکن است خیلی از افراد داشته باشند، این کار نه تنها به سلامت موتور کمکی نمی کند، بلکه سبب آسیب دیدن آن نیز می شود. اگر بلافاصله اتومبیل را خاموش کنید، گردش آب در رادیاتور متوقف شده و خنک شدن موتور با سرعت کمتری انجام می شود. علاوه بر آن با خاموش کردن موتور، پیستون ها در حالی که دمای بالایی دارند، متوقف می شوند و همین امر ممکن است به چسبیدن رنگ به دیواره سیلندر (جام کردن موتور) منجر شود. در نتیجه خودرو شما از کار افتاده و باید هزینه گزافی برای رفع این مشکل بپردازید.

 

اقداماتی که هنگام جوش آوردن خودرو نباید انجام داد

 

۳. درپوش رادیاتور را باز نکنید

اقدام اشتباه دیگری که بعضی افراد هنگام مواجه شدن با این مسئله انجام می دهند، باز کردن درپوش رادیاتور است. اگر قصد انجام این کار را دارید حتما احتیاط کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید. دمای آب موجود درون رادیاتور اتومبیلی که در حال حرکت بوده بسیار بالاست. با برداشتن درب رادیاتور آب جوش و بخار متراکم آب با فشار خارج می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما از پارچه بزرگی برای مراقبت از صورت و دست های خود استفاده کنید.
با قرار دادن دستمال تنظیف یا پارچه روی درپوش رادیاتور و تاب دادن آن خلاف جهت عقربه های ساعت، فاصله ای بین درب و رادیاتور ایجاد می شود که فضای مناسبی برای خروج آب جوش درون رادیاتور است. به این ترتیب بدون آن که صدمه ای به دست ها یا صورتتان وارد شود، بخار و آب داغ درون رادیاتور با زاویه مناسبی خارج می شود.
برای باز کردن کامل درب رادیاتور و آب ریختن درون آن باید درپوش را به پایین فشار داده و در همان جهت بچرخانید.
یکی دیگر از نکات به ظاهر ساده اما بسیار موثری که به زودتر خنک شدن رادیاتور و کاهش دمای آب آن کمک می کند، ریختن آب روی دیواره رادیاتور است. پس از کاهش دمای آب می توانید درپوش را باز کرده و وضعیت را بررسی نمایید.

 

۴. روی موتور آب نریزید

درست است که ریختن آب روی رادیاتور مفید و کارساز بوده و به سریع تر حل شدن مشکل کمک می کند اما آب ریختن روی موتور صدمه جدی به آن وارد می کند. حساس بودن چدن استفاده شده در پوسته موتور به تغییرات ناگهانی دما و انبساط و انقباض های سریع و پیوسته ممکن است سبب ترک خوردن آن شود. از این رو توصیه جدی ما این است که حتما از انجام این کار اجتناب کنید.

 

جمع بندی

امیدواریم توصیه ها و نکاتی که در این مطلب به آن پرداختیم، به شما در مواجهه بهتر با مسئله جوش آوردن خودرو کمک کند. اکنون دیگر می دانید که در این شرایط بهتر است چه کارهایی را انجام داده و از انجام چه اقداماتی بپرهیزید. با این وجود ممکن است به دللایل مختلف، قطعه یا قطعاتی از وسیله نقلیه شما آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد. تهیه لوازم یدکی اصل و با کیفیت چالشی است که همه دارندگان خودرو با آن روبرو می شوند و مراجعه به مراکز مجاز و یا خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر راهکاری برای این مسئله است. شما می توانید واشر سرسیلندر پراید، واشر سرسیلندر روآ، واشر سرسیلندر پیکان، یاتاقان ثابت پیکان، یاتاقان متحرک پیکان و … را از وب سایت شرکت اچ پی سی خریداری نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: